عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

اولین صادرکننده کرم خاکی و کود ورمی کمپوست
عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

اولین صادرکننده کرم خاکی و کود ورمی کمپوست

حوضچه ها وسیستمهای مختلف پرورش ماهی قزل آلا:

۱. استخرها ی دایره ای یا حوضچه ها ی گرد 

۲. استخرهای دراز کانالی 

۳. حوضچه های پرورشی (تانک)  

۴. حوضچه های پرورشی مستطیل شکل

استخرها ی دایره ای یا حوضچه ها ی گرد:

این حوضچه ها بیشتر در کشور انگلستان مورد استفاده قرار میگیرد. این حوضچه ها را می توان به صورت بتونی یا ورقهای فلزی ساخت، ابعاد این حوضچه ها را متناسب با سایز ماهی پرورشی در نظر می گیرد. که میتوان با قطرهای 8،6،4،2 تا 10 متری ساخت. ارتفاع دیواره ها از 75 سانتیمتر برای حوضچه ها ی کوچک تا 2 متر برای حوضچه های بزرگ در نظر گرفته می شود، جریان آب در این حوضچه ها به صورت چرخشی است زیرا دریچه خروجی آب در مرکز تعبیه می گردد و ارتفاع آب نیز توسط لوله ای که با یک زانوی متحرک به انتهای لوله خروجی که از زیر حوضچه به بیرون هدایت شده متصل گشته و با بالا و پایین آوردن لوله قابل تنظیم است.

کف و دیواره این حوضچه ها روی زمین قرار می گیرد و شیب کف این استخرها از دیواره به سمت مرکز 15-5 درصد است، این استخرها دارای معایب و محاسنی نیز نسبت به دیگر استخرها می باشد.

محاسن استخرهای گرد:

1- ورودی آب این استخر ها نسبت به انواع دیگر استخرها کمتر است همچنین در همه نقاط استخر آب جریان دارد بنابراین ماهی در همه نقاط استخردرشرایط یکسانی میتواند بسر ببرد ودرهمه نقاط اکسیژن همراه آب وجود دارد .

2- چون جریان آب در این استخرها بصورت چرخشی است وخروجی آب درمرکز استخر است ، بنابراین یک نوع حالت خود پالایشی وجود خواهد داشت فضولات وپس ما ندهای غذایی همراه با جریان آب از استخر خارج خواهند شد.

3- به علت چرخشی بودن آب ، ماهیان درخلاف جهت آب ودر حول شعاع یک مرکز حرکت می نمایند بنابراین هیچگاه احساس محدود بودن نمی کنند .

معایب استخرهای گرد :

1- مقدار زمین زیادی را اشغال می نماید وبین استخرها مقدار فضای مرده وجود خواهد داشت .

2- جمع آوری ماهیان دراین استخرها مشکل است و نیازبه نیروی کارگری زیادی در زمان صید یا رقم بندی دارد

استخرهای دراز کانالی:

این سیستم پرورشی اولین بار در آمریکای شمالی طراحی گردید کانالهای دراز را ازبتون یا آجر می سازند که به شکل فرورفته درداخل زمین یا درسطح آن بروی پایه های بتونی سخت ساخته میشوند.منابع تامین آب کانالها چشمه ها ،رودخانه ها ، آب پشت سدها یا چاههای عمیق هستند وجریان آب درکانالها بصورت خطی بوده که از یک طرف وارد واز طرف دیگر خارج می شود ،شیب طولی کف استخر1درصد وشیب جانبی 2تا3درصد می باشد.

ابعاد استخرها متناسب با اندازه ماهی ها درنظر گرفته می شوند، برای بچه ماهی نورس از زمان شروع تغذیه تا وزن 30گرم استخری به طول 10متر وعرض1متروارتفاع دیواره 50سانتیمتر با شیب کف استخر حدود 1درصد درنظر گرفته میشود. برای پرورش بچه ماهیان ازوزن 30گرم تا 120گرم استخری به طول 20تا25متر وعرض 2تا5/2 متروارتفاع دیواره ها 90تا110سانتی متر با شیب کف 1درصد درنظر گرفته میشود.

برای پرورش ماهیان از وزن 120تا300گرم استخری به ابعاد طول30تا35متر، عرض3تا5/3متر ، ارتفاع دیواره ها 2/1تا5/1متر وشیب کف استخر1درصددرنظر گرفته میشود . این سه نوع استخر با ابعاد مختلف باید در یک مزرعه پرورش ماهی وجود داشته باشد، زیرا اگر برای بچه ماهی ها استخر متناسبی وجود نداشه باشد و آنها در استخرهای بزرگ قرار گیرند نتنها کنترل شان از نظر بهداشتی و جمع آوری تلفات مشکل است بلکه غذا دهی به آنها نیز به خوبی انجام نمی گیرد و بر عکس اگر ماهیهای بزرگ را در استخرهایی با ابعاد کوچک قرار دهیم باعث کاهش اکسیژن و رشد ماهی می شود.

دریچه های ورودی و خروجی استخر ها باید حدالامکان به صورت سراسری دیواره های عرضی را شامل گردد، دریچه های خروجی دارای 3 شیار هستند که شیار داخلی برای نسب توری، شیار وسطی به عنوان مانع با فاصله 15تا10 سانتیمتر از کف استخر و شیار خارجی برای نسب تخته تنظیم عمق و ارتفاع آب در استخر است و در نتیجه آب به صورت سیفونی از استخر خارج می گردد.دریچه های ورودی دارای دو شیار اند که در سیار قسمت داخلی استخر برای قرار دادن تخته قسمتی تعبیه شده است تا آب به صورت سقوطی به درون استخر وارد شود و در شیار بیرونی یک توری فلزی قرار داده می شود تا از ورود آشغال به درون استخر جلوگیری شود . در صورت وجود جریان کافی آب تعداد بیشتری از ماهی را می توان پرورش داد.

حوضچه های پرورشی (تانک)

نخستین کار برای احداث این حوضچه ها انتخاب محت دقیق آن می باشد، بدین صورت که محل موردنظر باید مسطح باشد و تامین آب آن نیز به خوبی صورت گیرد ،آب مورد نیاز تانکها را بهتر است بصورت ثقلی از رودخانه یا چشمه تامین شود ،چون انتقال آب توسط پمپاژ پرهزینه است.

برای ساخت این تانکها می توان از متخصصان مربوط کمک گرفت، این افراد آرایش لوله های ورودی آب ، محل استقرار تانکها و خروجی آب را متناسب با مقیاسهای مورد نظر طراحی نموده و محل تخلیه آب را با در نظر گرفتن ابعاد ارائه شده در نقشه مشخص می کنند. مسیر عبور لوله های آب حفر می گردند و خطوط لوله برای رساندن آب و جابه جایی ماهی ها در قسمت داخلی این کانال ها تعبیه می شود . لوله مخصوص جریان خروجی آب به داخل یک مخزن در کنار تانک ادامه می یابد و پس از گذشتن از یک غربال وارد لوله تخلیه اصلی می شود. سپس تانکها که می توانند از جنس پلاستیک مسلح یا آهن گالوانیزه موج دار باشد بر روی یک سطح قائده تراز که درداخل گودال حفر شده کار گذاشته می شود.

در داخل تانک یک لایه از مواد سخت مانند سنگریزه می ریزیم و پس از تراز کردن سطح آن ،لایه ای از بتن به عمق 15 سانتیمتر ،با در نظر گرفتن شیب 1به 7 از مرکز به محیط می افزاییم، ارتفاع تانک ها از سطح زمین 60سانتیمتر است.

تانکها دارای لوله های مجزایی هستند کهاز لوله اصلی منشعب شده و توسط دریچه هایی کنترل می گردند که شامل یک لوله پلاستیکی T شکل که یک لوله کم قطرتر وارد قسمت کناری آن شده و در آن تثبیت می گردد، قسمت خروجی آب وماهی نیز در مرکز قرار می گیرند، در ورودی آن یک توری برای جلوگیری از عبور ماهی ها که می توان پس از تخلیه آب ماهی ها را برای صید یا درجه بندی گرفت.

معمولا عمق این تانکها 6/1متر و قطرشان بین 4تا6 متر است که با تامین آب با درجه حرارت 12تا15 درجه میتوان 25تا35 کیلوگرم ماهی به ازای هر متر مکعب ذخیره سازی نمود. در آب با درجه حرارت 15 درجه ، یک جریان آب تقریبی 125 لیتر در دقیقه برای هر 100 کیلوگرم ماهی مورد نیاز خواهد بود و در درجه حرارت 20 درجه یک جریان آب 200لیتر در دقیقه مورد نیاز خواهد بود.

حوضچه های پرورشی مستطیل شکل:

این نوع حوضچه ها در شکل ظاهری و نحوه ورود و خروج آب شبیه به کانالهای دراز بتونی هستند میزان آب ورودی به هر حوضچه بین 10تا30 لیتر در ثانیه می باشد وجریان آن به صورت خطی است . ابعاد این حوضچه ها برای ماهی های بازاری به ارتفاع 1متر ، عرض 3تا6 متر و طول 30تا40 متر میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد