عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

اولین صادرکننده کرم خاکی و کود ورمی کمپوست
عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

اولین صادرکننده کرم خاکی و کود ورمی کمپوست

استخرهای خاکی

بیشتر مزرعه داران دانمارکی پایه گذار این امر بوده اند، در این نوع استخرها آب فضای بسته ای را به وجود می آورد، آرایش اساسی این استخرها شامل سه قسمت است:

1- کانال آب رسانی که در بالاترین نقطه زمین وجود دارد و آب مورد نیاز استخر را تامین می کند.

2- استخرها که از ورودی به خروجی شیب دار هستند.

3- کانالهای تخلیه که برای هر استخر می تواند بصورت مجزا زهکشی گردد و کانال تخلیه اصلی که آب همه استخرها را تخلیه می کند.

آب ورودی استخرها بوسیله تخته کنترل می شود یا در مزارع مدرن از لوله های پلاستیکی پوشیده شده بوسیله یک توری برای این امر استفاده می گردد. لوله های ورودی باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا حداکثر آب مورد نیاز را برای استخرها تهیه کنند. کنترل خروجی آب استخرها بوسیله مانک انجام می شود که میتواند از جنس چوب،آجر یا بتن باشد.

نحوه ساخت استخرهای خاکی:

استخرهای خاکی دانمارکی 30نتر طول و 10متر عرض دارند، عمق در ورودی 1 متر و در خروجی 7/1 متر است . دیواره های جانبی را بصورت اریب و بعضا با پوشش سیمانی احداث می نمایند ولی کف استخرها خاکیو گاها دارای پوشش سنگریزه ای است. محل مورد نظر برای حفر استخرها باید دارای خاک غیر قابل نفوذو تقریبا تراز باشد و منبع تامین آب هم بالاتر از زمین فوق قرار داشته باشد. درچه های ورودی و خروجی دارای لوله هایی به قطر 30تا40 سانتیمتر هستند.

اگر استخرها بصورت ردیفی در کنار هم ساخته شوند یعنی دارای دیواره های طولی مشترک باشند عرض قسمت بالای دیواره را 1متر و در قسمت پایین 2تا3متر در نظر می گیرند تا دیواره شسته یا ریزش ننماید .

ماهی دار نمودن استخرهای خاکی:

این امر بطور کلی بر اساس مقدار اکسیژن محلول در آب و همچنین مقدار آب ورودی صورت می گیرد ، در این استخرها نمیتوان بصورت متراکم ماهی پرورش داد و باید بصورت نیمه متراکم باشد چون زمان ماندگاری آب زیاد و سرعت جریان آن هم کند است، همچنین این مسئله باعث می شود که فضولات و پسمانده های غذایی در طول دوره در استخر باقی بمانند .

بطور کلی تراکمی که در استخرهای خاکی در نظر می گیرند باید برای بچه ماهی هایی باشد که بالای 5گرم وزن داشته باشند که به ازای هر متر مربع 8 کیلو گرم ماهی بازاری در نظر گرفت.

تمیز کردن استخرهای خاکی:

در استخرهای خاکی دارای ماهی استفاده از روشی که به طور کامل بتواند باعث پاک شدن استخر شود امکان پذیر نیست. توری های دریچه خروجی باید تمیزو عاری از فضولات باشد ، ماهیان مرده باید هرچه سریعتر جمع آوری شوند تا موجب فساد آب نگردند.

استخرهای بدون ماهی را میتوان براحتی ضدعفونی کرد ، بدین صورت که آب استخرها تخلیه گشته و لجن آن با مکنده از محل خارج می گردد ،سپس استخرها را به حال خود می گذاریم تا خشک گردند و پس از آن کف را با محلول آهک ضدعفونی می کنند. در شرایطی که نتوان رسوبات را خارج کرد باید اقدام به شخم زدن استخر نمود تا عمل تهویه با خارج شدن گازهای تخمیری انجام شود و بعد اقدام به آهک پاشی کرد سپس کف استخر با غلطک بخوبی کوبیده شود ، چون اگر کف خوب محکم نباشد بصورت باتلاقی در می آید و در هنگام غذا دادن با متلاطم شدن آب گل و لای موجود در آب حل میشود .

لازم به ذکر است که برای ضدعفونی کردن استخرهای کوچک بدون خالی کردن آب میتوان از محلول غلیظ شده پرمنگنات پتاسیم استفاده کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد