عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

اولین صادرکننده کرم خاکی و کود ورمی کمپوست
عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

عامل تولید و فروش ورمی کمپوست و کرم خاکی (سروش امید مودت)

اولین صادرکننده کرم خاکی و کود ورمی کمپوست

چرا محصولات کشاورزی بدون سم در ایران کم است؟

براساس اعلام مسئولان سازمان حفظ نباتات، ۲۷۰نوع سم ثبت شده در کشور وجود دارد . هرچند مصرف سم در بخش کشاورزی 7هزار تن کاهش یافته است، اما ۸۰درصد این سموم چینی، ۱۵درصد هندی و 5درصد اروپایی هستند.  بعد از اصلاحات ارضی، برای جبران کاهش تولید و افزایش میزان برداشت محصولات کشاورزی و نیز مقابله با آفات، استفاده از سموم کشاورزی در کشور رواج یافت. در نهایت و در طی سال ها، استفاده از سموم آنچنان گسترش یافت که عملا تولید محصول بدون استفاده از سم، غیرممکن به نظر می رسید. اتفاقا همین غیرممکن بودن تولید بدون استفاده از سموم یا ترس از کاهش میزان برداشت است که باعث ایجاد مقاومت میان کشاورزان برای خودداری کاهش یا قطع استفاده از سموم در فرآیند تولید شده است.
 
آنان فکر می کنند که اگر از سم استفاده نکنند، تولید آنان?کاهش می یابد و این یعنی کاهش درآمد. با وجود این، گویا به سال ها وقت و زمان نیاز بود تا مضرات استفاده از این سموم برای سلامت مصرف کنندگان روشن شود. در پی همین باور بود که مفهوم کشاورزی ارگانیک مطرح شد، یعنی شیوه ای برای تولید محصولات سالم کشاورزی، اما بدون استفاده از سموم شیمیایی و حتی کودهای شیمیایی، محصولاتی که استفاده آنها عوارض درازمدت برای مصرف کننده به دنبال نداشته باشد.

 

  تعریف علمی

کشاورزی ارگانیک چیست؟ کشاورزی ارگانیک همان کشاورزی طبیعی است، یعنی نوعی بازگشت به دوران پیش از استفاده از سموم یا کودهای شیمیایی. به این ترتیب، غذایی عاری از سم در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. منظور از کشاورزی ارگانیک یعنی این که در همه مراحل تولید یک محصول، به ویژه در مبارزه با آفات، از هیچ مواد شیمیایی و صنعتی استفاده نشود. محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی مانند علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود، رشد می کنند.
 
براساس این تعریف، به ویژه در محصولی مانند برنج، به دشواری می توان بسیاری از محصولات را ارگانیک خواند. زیرا مزارع برنج سال هاست که با کودهای شیمیایی تقویت می شوند و این کودها و مواد آلی به بخشی از چرخه طبیعت تبدیل شده اند.

 

  وضع کشاورزی ارگانیک در جهان

در کشاورزی ارگانیک کشورهای غربی جلوتر از بقیه کشورها هستند. مثلا فقط تا سال2000 میلادی، در کشورهای اتریش و سوئد بیشتر از 10 زمین ارگانیک کشت می شدند. شمار کشاورزان ارگانیک در سال حدود 12درصد افزایش پیدا می کند، این یعنی این که مردم جهان روز به روز غذاهای سالم تر بیشتری مصرف می کنند. 

سالانه در جهان بیش از 50میلیون هکتار از اراضی، تاییدیه ارگانیک می گیرند  که 31میلیون هکتار از آن زمین های زراعی و 19میلیون هکتار آن مراتع و جنگل هاست. همچنین ارزش خرده فروشی محصولات ارگانیک در آمریکا حدود 6میلیارد دلار در سال19?9 بوده است. این آمار درحالی است که در انگلیس هم در سال های 1999 و 2000 میزان زمین های زیر کشت ارگانیک 2برابر شده است. ارزش خرده فروشی محصولات ارگانیک چین سالانه 150میلیون دلار است و در سال2005 ارزش غذاهای ارگانیک بیش از 30میلیارد دلار بوده است و سهم یک تا 4درصدی از بازارهای فروش کشورهای صنعتی را به خود اختصاص داد.

 

  تولید 2 درصدی محصول ارگانیک در ایران

براساس برنامه پنجم توسعه، در پایان این برنامه باید 25درصد محصولات کشاورزی کشور به روش سالم و ارگانیک تولید شود. این درحالی است که براساس برخی پژوهش ها در سال1387، فقط 2درصد محصولات کشاورزی کشور به این طریق تولید می شدند. این یعنی این که 98درصد بقیه محصولات همچنان با استفاده از سموم و کود شیمیایی تولید می شوند. البته کارشناسان بر این باورند در این سال ها با توجه به اقبال اندک دولت به تولید و کشاورزی ارگانیک، بعید است که در این آمارها در سال92 تغییرات جدی ایجاد شده باشد. کمیته محصولات ارگانیک، کل سطح کشت محصولاتی در کشور که بدون استفاده از سم و کود تولید می شود را حدود 239هزار و 400هکتار می داند که شامل 125هزار و 800هکتار محصولات باغی و 113هزار و 659هکتار محصولات زراعی (به ترتیب 1 و 7.2درصد از کل سطوح کشت محصولات زراعی و باغی) است.


  وجود 270نوع سم ثبت شده در کشور

با وجود تلاش های صورت گرفته، اما همچنان استفاده از سم در کشاورزی ایران رونق دارد. این یعنی این که بخش زیادی از محصولات مصرفی از سوی مردم، فاقد استانداردهای سلامت لازم است. براساس اعلام مسئولان سازمان حفظ نباتات، ۲۷۰نوع سم ثبت شده در کشور وجود دارد . هرچند مصرف سم در بخش کشاورزی 7هزار تن کاهش یافته است، اما ۸۰درصد این سموم چینی، ۱۵درصد هندی و 5درصد اروپایی هستند. 

براساس این آمارها، در سال های ۸۶ و ۸۷ مصرف سالانه سم در ایران ۲۷هزار تن بود که به دلیل مسائل مختلفی مانند آزاد شدن قیمت سم، ترویج و آموزش از طریق کلینیک های آموزشی، مصرف سموم در کشور به حدود ۲۰هزار تن کاهش یافته است. ۱۲میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش مبارزه شیمیایی با آفات قرار دارد که این عملیات بعضا 2بار در سال در این سطح زیرکشت انجام می شود. کشت دوباره در این مزارع نیز جز با کمک کود و سم ممکن نیست و این محصولات به نوبه سم بیشتری در خود ذخیره دارند.

 

  کدام محصول به صورت ارگانیک تولید می شود؟

با وجود این آمارها درباره میزان مصرف سم در کشور، اما نباید ناامید بود. کشاورزان بسیاری در کشور هستند که محصولات خود را به صورت ارگانیک کشت می کنند، اما نکته مهم در این میان این است که این افراد همچنان در اقلیت هستند و به ویژه برای بازاریابی محصولات خود نیز با مشکلات جدی مواجه هستند. 

اکنون بیش از ۴۵محصول ارگانیک شامل آب انار، گلاب، اسانس گل، انجیر، کشمش، کنسانتره انار و پسته در استان های مختلف تولید و روانه بازارهای خارجی می شود. به طور کلی کار تولید محصولات ارگانیک از سال۸۵ در ایران آغاز شد و استان های تهران، مازندران، اصفهان و خراسان شمالی در این باره پیشرو هستند. عمده صادرات نیز به کشورهای خاورمیانه، فرانسه، انگلیس و آلمان صورت می گیرد.

 

  چرا تولید محصول سالم کم است؟

دلایل زیادی را می توان برای کاهش تولید محصول ارگانیک در کشور برشمرد، اما مهم ترین آن مقاومت کشاورزان است. آنان همچنان از کاهش محصول و در آمد خود بیم دارند. این درحالی است که بازاریابی این محصولات نیز برای آنان کار دشواری است. زیرا چرخه عرضه محصولات کشاورزی به بازار هنوز به شیوه سنتی عمل می کند و کمتر به این محصولات توجه دارد. از سوی دیگر قیمت این محصولات باعث شده است که محصول سالم و ارگانیک، بیشتر به صورت یک کالای لوکس مطرح شود یا یک ضرورت. به همین دلیل هم مردم ترجیح می دهند پول کمتری برای کالای کشاورزی بپردازند، یعنی همان محصولات تولید شده با سم را خریداری کنند تا محصول ارگانیک را، درعین حال که دسترسی به محصول سالم نیز در بازارهای کشور ساده نیست.

 

  مساله قیمت

کشاورزان ارگانیک کار بر این باورند که قیمت ها برای آنان به صرفه نیست. آنان انتظار دارند که محصول سالم حداقل 2برابر یک محصول معمولی که با سم کاشته و برداشته شده است، قیمت داشته باشد. اکنون قیمت هرکیلوگرم برنج معمولی که با سم و کود کشت شده است، در هر کیلوگرم 7500 تا 8هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. این درحالی است که برنج ارگانیک بین 8500 تا 11هزار تومان قیمت دارد. سیب، اصلی ترین محصول ارگانیک تولیدشونده در کشور است و این میوه بیشترین میزان تولید ارگانیک را میان محصولات دیگر به خود اختصاص داده است، اما قیمت سیب ارگانیک نسبت به نوع معمولی آن 20درصد افزایش قیمت دارد.
 
خیار و گوجه فرنگی نیز از دیگر اقلامی هستند که محصول ارگانیک آنان نیز در بازار وجود دارد که با یک فاصله 1.5برابری قیمت نسبت به نوع معمولی در بازار عرضه می شود. در این میان، انگور تنها محصولی است که نوع ارگانیک آن به دشواری قابل دسترسی است. زیرا تولید ارگانیک این میوه در کشور اندک است و تنها تعداد اندکی از کشاورزان نسبت به آن اقدام می کنند. درحالی که مصرف کنندگان به دلیل همین قیمت از خرید محصولات ارگانیک خودداری کرده و نوع معمولی را ترجیح می دهند،?کشاورزان نیز این افزایش را ناکافی دانسته و خواستار افزایش بیشتر قیمت هستند. به طور کلی، باید به خرید محصول سالم عادت کرد و بهای سلامتی را پرداخت. پیش از آن که میوه های به عمل آمده با سم، باعث بروز بیماری های گوناگون در ما شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد